Lectura este pentru minte, ceea ce sunt exercitiile fizice pentru corp – Richard Steele. Hartile Mentale, prin caracterul lor vizual, radiant si prin faptul ca reprezinta cu fidelitate ceea ce gandim, sunt un instrument ideal in lecturarea inteligenta a materialelor de studiu. Prima provocare pe care o au elevii si studentii, este reprezentata de citirea si intelegerea materialelor indicate pentru studiu. Sa vedem ce inseamna citirea si intelegerea unui material. Cand citim o carte, in mod natural, realizam o conexiune intre creierul nostru si creierul autorului si de aici apare utilitatea Hartilor Mentale. Autorul doreste sa ne comunice ceva, iar acel lucru il putem intelege daca pornim cu dreptul si extragem ideile fundamentale din materialul citit. Cum putem face acest lucru? Daca tot vorbim de Harti Mentale, ideile fundamentale vor fi reprezentate de cuvinte cheie. Prin natura lor, Hartile Mentale ne vor permite sa plasam cuvintele cheie (ideile esentiale) pe ramurile principale, sa dezvoltam ramurile principale in timpul lecturii si sa plasam alte cuvinte cheie pe ramurile secundare. Esenta materialului citit va incepe sa capete forma in fata noastra intr-un mod natural, inteles de creirul nostru, structurat, usor de inteles si memorat. Culorile, imaginile si conexiunile specifice Hartilor Mentale, vor veni cu un plus, care ne va clarifica ceea ce am citit. Cred ca un exemplu este necesar. Pentru a ne relaxa (si amuza un pic), am ales Povestea Celor Trei Purcelusi. Sper ca va aduceti aminte de ea, fiind una dintre favoritele copiilor. Daca nu, puteti viziona secventa video de pe YouTube (apasati [aici]) Cum arata Harta Mentala care cuprinde ideile fundamentale din povestea celor 3 purcelusi? Iat-o mai jos (pentru vizualizare si/sau descarcare faceti click pe Harta Mentala - Cei 3 Purcelusi): Vedem ca avem trei cuvinte cheie ce tin de imaginea centrala. Cele trei cuvinte cheie sunt “Personaje”, “Case”, “Incercari”. Spre exemplu, observam cuvantul cheie “case”, din care “creste” ramura secundara “3”, din care apoi “cresc” ramurile secundare “Paie”, “Nuiele” si “Caramida”. Un element important de retinut, este faptul ca fiecare Harta Mentala pe care o construim este unica si reprezinta gandurile persoanei care lectureaza povestea. Doua persoane diferite, vor construi Harti Mentale diferite. Harta Mentala pe care tocmai ati deschis-o, reprezinta modul meu de a vedea si intelege povestea celor 3 purcelusi. Al 2-lea pas, care urmeaza natural, este ca cititorul sa realizeze conexiuni cu ceea ce stie deja. Ma refer aici la modele, cunostinte, valori care au fost deja asimilate. Un copil ar putea sa faca conexiunea cu o poveste pe care o stie deja, cum ar fi “Capra cu 3 iezi”. Sau ar putea sa isi aminteasca faptul ca parintii sai i-au tot vorbit despre lucrul bine facut, harnicie, atentie si rabdare. Conexiunile intre notiunile noi si notiunile pe care le stim deja, reprezinta un element fundamental in acumularea si intelegerea a ceea ce invatam. Hartile Mentale sunt o reprezentare vizuala ideala pentru cine doreste sa inteleaga un material, permitand realizarea conexiunilor intr-o maniera vizuala. Am realizat o Harta Mentala pentru acest pas si pentru urmatorii pasi – mai jos gasiti Harta Mentala, “Ce am Invatat?” care utilizeaza pasii importanti in invatare: conexiuni, evaluare si concluzii). Pentru vizualizare si/sau descarcare faceti click pe Harta Mentala - Ce am Invatat din Povestea Cei 3 Purcelusi? Procesul de lecturare si invatare nu ar fi complet fara urmatorii doi pasi, Evaluare si Concluzii. Evaluarea grupeaza elementele de gandire critica din timpul in care lecturam si invatam. In acest pas, ne intrebam daca ce am citit are sens sau daca suntem de acord. Continuam intrebandu-ne care sunt ipotezele si daca ce am citit poate fi privit dintr-o alta perspectiva. In mod sigur, intr-un final ne vom intreba daca ce am citit are vreo valoare. Probabil ca un copil va spune ca un lup nu prea are cum sa vaneze purcelusi sufland peste casele acestora sau isi va intreba parintii, cum este posibil ca purcelusi sa construiasca …. case. In acelasi timp, s-ar putea gandi, preferabil discutand cu parintii, ca toata povestea este de fapt o istorisire cu talc, menita sa-i arate care sunt valorile pe care trebuie sa le pretuiasca.
Concluziile sunt etapa care stabilizeaza cu adevarat noile cunostinte. Acum vom intelege caracteristicile diferitelor categorii de case si vom intelege ce inseamna un comportament adecvat. Mai mult, vom fi capabili sa intreprindem actiuni relative la cum invatam, la modul in care acordam atentie parintilor si profesorilor sau la ajutorarea colegilor. Atat in faza de Evaluare, cat si in faza de Concluzii, Hartile Mentale joaca un rol esential, permitandu-ne sa vizualizam si sa dezvoltam organic ideile. La finalul acestui articol vreau sa subliniez inca o data, ca pentru a citi si intelege un material, este necesar sa parcurgem etapele de extragere a ideilor fundamantale, de realizare de conexiuni cu ceea ce stim deja, sa evaluam si sa concluzionam. Nu putem uita rolul fundamental al Hartilor Mentale in toate aceste etape - fara ele pasii prezentati fiind lipsiti de esenta.
1 Comment
|
minte brici |
SITEMAPTony Buzan is The Inventor of Mind Maps® and Mind Mapping®
|