Acest articol contine o trecere in revista a multiplelor posibilitati de utilizare a Hartilor Mentale, in activitatea de invatamant. Desi am dorit sa ma adresez in principal elevilor si studentilor, acest articol poate constitui o buna baza de discutie pentru specialistii din invatamant, privind rolul Hartilor Mentale in imbunatatirea modului in care elevii si studentii asimileaza cunostintele sau in imbunatatirea rezultatelor acestora la examene. Mai intai insa apare urmatoarea intrebare, “De ce am utiliza Hartile Mentale in invatamant?”. De ce Harti Mentale?
Tony Buzan, inventatorul Hartilor Mentale, sprijina de decenii educatorii, in utilizarea Hartilor Mentale in scoli, licee si universitati. Astazi milioane de elevi si studenti din toata lumea, utilizeaza acest instrument in activitatea zilnica. Secretul eficacitatii Hartilor Mentale consta in:
Cred ca am reusit sa va conving, cat de cat, de ce ar fi bune Hartile Mentale. Urmatoarea intrebare care apare este, “Unde le putem utiliza in educatie si cum?”. Hartile Mentale in educatie In continuare, as vrea sa va ofer o imagine de ansamblu, a posibilitatilor de aplicare a Hartilor Mentale in educatie, lasand pentru alte articole, detaliile legate de modul efectiv de punere in practica a domeniilor de utilizare ce vor fi prezentate. Dar stati, ne aflam intr-un articol de Harti Mentale. Ar fi destul de anormal ca domeniile de utilizare a Hartilor Mentale in educatie sa nu fie reprezentate printr-o Harta Mentala. Ca prim pas va propun sa accesati “Hartile Mentale in Educatie” (apasati [aici]) dupa care parcurgeti textul explicativ ce urmeaza. Organizarea, prezentarea si memorarea informatiilor Cred ca in educatie, una din principalele cutume ce trebuie demolate este chiar modul in care elevii si studentii isi iau notite in timpul orelor. DA, creierul nostru se impotriveste modului linear in care inregistram informatia. Luandu-ne notile, fraza dupa fraza, cu eventualele separatii date de sublinieri si liste, nu folosim una din capacitatile esentiale ale creierului nostru. O stim cu totii, este vorba de Capacitatea Vizuala. In acest mod de inregistrare ne este greu sa ne reamintim pe termen lung despre ce a fost vorba, care au fost subiectele importante. Sa nu mai spunem ca orice prezentare de informatii de catre un profesor nu este chiar liniara. Se sare de la un subiect la altul, adaugandu-se detalii sau precizari. Dar acest lucru este normal. Sa ne gandim ca liniaritatea este afectata din momentul cand profesorul intreaba, “ati inteles?”. Deasemenea, in luarea notitelor liniar, avem tendinta de a inregistra tot felul de lucruri auzite, ne-ordonate si ne-clasificate, iar acest obicei nu ne ajuta sa retinem.. Hartile Mentale ne ajuta sa luam notite in mod natural, radial, asa cum profesorul le prezinta. Pentru ca nu putem sa scriem multe cuvinte intr-o Harta Mentala, suntem obligati sa inregistram ceea ce auzim, utilizand cuvinte cheie sau imagini simple. La aceste lucruri, daca adaugam culorile si grosimile diferite ale ramurilor, plus posibilitatea de a face conexiuni intre diversele ramuri, obtinem o imagine ce ne va permite, ca in cateva secunde sa ne aducem aminte despre subiectul discutat, chiar daca anumite detalii nu le-am notat. De fapt creierul nostru a inregistrat detaliile, doar le-am auzit, dar nu stim cum sa le regasim. Cuvintele cheie, imaginile, culorile, actioneaza ca si un card dintr-o biblioteca. Pe card apare titlul lucrarii, autorul, o descriere a lucrarii si locatia din biblioteca unde putem gasi lucrarea. Asa actioneaza si o Harta mentala, ca un ansamblu de elemente ce ne permit sa aducem din memorie, informatiile solicitate. Simplu si eficient in acelasi timp. Pe post de incheiere a acestui subiect. Ce ar fi daca si profesorii ar organiza si prezenta informatiile cu ajutorul Hartilor Mentale? Merita sa ne gandim. Lucrari de control si Examene Multi vor spune ca este partea urata a trecerii prin scoala. Poate ca da, atunci cand ne petrecem noptile si weekend-urile studiind. De ce nu am face acest lucru eficient prin utilizarea Hartilor Mentale. Daca atunci cand ne-am luat notite, sau cand am avut diverse lucrari de studiat, am folosit Harti Mentale, nu am mai avea mare lucru de facut. Este adevarat ca este necesara o recapitulare a celor invatate si efectuarea unor exercitii de verificare. Insa in recapitulare ne vom aduce aminte rapid, ca prin minune, tot ce am studiat. In plus ne va fi greu sa uitam notiunile invatate, parca s-au intiparit in memorie. Creativitate si activitati de grup In institutiile de invatamant, in special, se cere creativitate.Una din metodele dovedite a fi dintre cele mai bune in stimularea creativitatii, este cea in care un grup de elevi sau studenti elaboreaza impreuna o lucrare. Interactiunea cu alti oamenii este ceea ce ne dezvolta exponential. La acest subiect as putea spune fara sa exagerez, ca Harta Mentala este regina balului. Prin natura ei Harta Mentala este un instrument de brainstorming si de dezvoltare exploziva de idei. Fiecare membru al unei echipe isi poate aduce contributia. Studiile arata, fara echivoc, ca teama elevilor si studentiilor de a lucra in echipa nu este generata de efortul necesar in finalizarea unui proiect. Teama este data de modul de organizare, impartirea activitatilor si comunicare. Hartile Mentale ofera raspunsul la toate acest probleme. Imaginati-va ca aveti toate partile esentiale ale proiectului: conceptele, responsabilitatile si legaturile intre ele se arata in fata voastra intr-o imagine usor de inteles si utilizat. Nu trebuie sa cautati intr-un maldar de documente sau prin sute de email-uri pentru a identifica ce a spus un coleg, sau ce decizie ati luat la un moment dat. Toate se gasesc in fata voastra, intr-o Harta Mentala. Interesat este ca aceleasi studii, arata cresterea extraordinara a succesului proiectelor de grup in randul elevilor si studentilor, de la momentul introducerii Hartilor Mentale. Acest lucru este dat de cateva proprietatii esentiale ale Hartilor Mentale:
Gata, pe moment. In alte articole voi reveni cu detalii despre utilizarea Hartilor Mentale in domeniile specificate in acest articol, dar si in altele, cum ar fi: organizarea lectiilor, listele tip TO DO, brainstorming, prezentarea lectiilor. Iata si Harta Mentala “Hartile Mentale in Educatie” (Click [aici]) Pentru a deveni un profesionist in utilizarea Hartilor Mentale in dezvoltarea personala, activitatea profesionala, precum si in educatia propriului copil, Cursul de Certificare in Mind Mapping Practitioner este calea.
0 Comments
Leave a Reply. |
minte brici |
SITEMAPTony Buzan is The Inventor of Mind Maps® and Mind Mapping®
|