Sa luam, de exemplu, forma cea mai intalnita: NOTITELE. Putem spune, fara a exagera, ca NOTITELE ne-au marcat viata de elev, student si adult. Majoritatea dintre noi folosim forma de scriere liniara, cu fraze sau cuvinte asezate frumos de la stanga la dreapta si de sus in jos. Din cand cand, atunci cand simtim nevoia, introducem elemente de enumerare, subliniere cu culori sau fara, scrierea cu caractere diferite. De ce folosim astfel de evidentieri? Simplu, pentru ca dorim sa retinem elemente esentiale din notitele luate, dorim sa rezumam informatiile si datele pe care le primim. Din pacate insa, pana la urma, acest gen de notite nu servesc decat unui singur scop. Alcatuiesc un fel de memorie la purtator. Cand nu ne amintim ceva dam fuga la notite. Am vrea insa sa ne amintim fara a alerga dupa notite. Am vrea ca notitele noastre sa nu reprezinte numai o prescurtare a ceea ce citim, auzim sau vedem. Am vrea ca notitele noastre sa ne reprezinte modul unic de gandire, pe care il avem fiecare dintre noi. Am vrea ca atunci cand ne luam notite sau ne uitam pe ceea ce ne-am notat, creierul nostru sa activeze puterea gandirii asociative, generatoare de noi idei. Toate aceste lucruri se vor intampla daca vom renunta la stilul neproductiv, clasic, al luarii notitelor si vom incepe sa ne punem in valoare creierul prin utilizarea Mind Map. Sa luam exemplul din Figura 1 (este un Mind Map incomplet pe care il puteti completa) unde avem un Mind Map incipient, cu ajutorul caruia invatam despre diversele forme de energie. Pe ramurile principale am trecut cuvintele cheie care ne indica diversele forme de energie cunoscute. Pe urma am inceput sa extind ramurile principale cu alte idei, pe care le-am asociat acestora. Energia “chimica”, spre exemplu, am extins-o cu moduri practice in care regasim acest tip de energie: “baterii”, “hrana”, “combustibil”. Observati bogatia de culori si de imagini. Nu am trecut detalii despre notiunile intalnite, dar este suficient faptul ca avem cuvinte cheie si imagini. Ele vor actiona ca si declansatoare pentru memoria noastra, aducandu-ne aminte despre ce era vorba. In ceea ce priveste memoria pe termen lung, problema nu este ca nu retinem diverse notiuni, ci ca nu ne ajutam creierul sa le regaseasca. Aceste notiuni sunt extrem de greu de regasit in reteaua neuronala proprie creierului nostru, daca vom utiliza modul clasic de organizare a informatiei, bazat pe notite. Mind Map, prin caracterul asociativ de dezvoltare a ideilor pornind de la un nod central, prin bogatia culorilor, prin cuvintele cheie, prin grosimile de ramuri diferite, realizeaza o uniune naturala intre modul in care gandim si modul in care ne organizam informatiile. Folosind Mind Map, pe langa retinerea informatiilor/cunostintelor pe termen lung, vom invata si mult mai repede. De ce? Sa ne amintim cum am invatat cand eram mici, diverse elemente simple. Le-am invatat prin asociere. Asocierea este unul din mecanismele cele mai puternice de care dispunem. De ce sa lasam deoparte acest mecanism si sa il distrugem prin modul in care ne organizam informatia si ne luam notite?
Imaginati-va ca atunci cand parintele lucreaza impreuna cu copilul sau, utilizeaza Mind Map. Ce se va intampla de fapt? Harta Mentala rezultata nu va fi altceva decat contopirea celor mai bune idei, pe care ambii le-au avut. Acest articol nu a fost destinat pentru a oferi indicatii despre modul de utilizare Mind Map in invatare. S-a dorit numai tragerea unui semnal de alarma a modului total neproductiv in care procedam atunci cand invatam, prin luarea notitelor monocrome, liniare, clasice. Modul in care se construieste si se utilizeaza Mind Map poate fi invatat. Cel mai bine este sa inveti de la cineva care face acest lucu de multi ani. Pentru toti cei care doresc sa utilizeze Mind Map ii invitam la cursul Mind Map Like A Pro.
1 Comment
|
minte brici |
SITEMAPTony Buzan is The Inventor of Mind Maps® and Mind Mapping®
|